Talk & Vision Blog

Wat zijn de voordelen van Telehealth (zorg op afstand)?

healthEen medische second opinion via Telehealth

In een wereld die steeds meer draait op technologie is de manier waarop we communiceren en zaken doen de laatste jaren ingrijpend veranderd. Teleconferenties, videoconferenties, webinars en andere vormen van digitale communicatie hebben het mogelijk en betaalbaar gemaakt om op afstand samen te werken met collega’s en klanten. Op die manier zouden ook professionals in de IT en de gezondheidszorg praktische kennis moeten hebben van telehealth en van het effect dat dit kan hebben op de medische praktijk.

Wat is telehealth?
In een notendop is telehealth het gebruik van tele- of videocommunicatie en andere technische voorzieningen voor het leveren van medische diensten en het overbrengen van informatie met betrekking tot patiëntenzorg, administratie en medische educatie. Telehealth kan iets eenvoudigs zijn, zoals twee zorgaanbieders die de behandeling van een patiënt bespreken via telefoon, video of e-mail, maar ook iets gecompliceerds als het uitvoeren van een computergestuurde operatie tussen twee medische faciliteiten aan verschillende kanten van de wereld. Het mooie van telehealth is dat het de nadruk legt op zowel de preventieve als op de curatieve kant van de zorg.

Wat ooit begon als alleen een nieuwe en efficiëntere manier voor administratieve zorgprofessionals om informatie over te dragen, is al snel uitgegroeid tot iets veel groters. Nu kunnen artsen, verpleegsters en ander medisch personeel telecommunicatie gebruiken voor de ondersteuning van training en opleidingen, voor het delen van ideeën, het leveren van een second opinion of de mening van een specialist, het voorschrijven van medicijnen, het communiceren met patiënten en nog veel meer. Telehealth kan zelfs worden gebruikt voor het thuis monitoren van een patiënt via HD-videoconferencing.

Wat zijn de voordelen van telehealth?
Hoe wel het misschien nog wat sciencefiction-achtig aandoet, wordt telehealth al volop gebruikt en wordt er zowel door medisch personeel als door patiënten al enorm van geprofiteerd. Als er bij jouw medische instelling nog wordt getwijfeld over het integreren van meer telecommunicatie, vind je hieronder een paar redenen om de stap te zetten.

Werken met specialisten – In veel regio’s is er helaas nog een groot tekort aan specialisten. Moest men in het verleden een lange reis maken voor een afspraak, met de hedendaagse technologie is het mogelijk voor medische professionals om advies en informatie in te winnen, een diagnose te laten stellen en een behandelingsplan te bespreken in samenwerking met de beste specialisten over de hele wereld.

Second opinions – Een ander probleem is dat bepaalde gebieden in ons land beschikken over te weinig artsen in verhouding tot het aantal inwoners. Wanneer patiënten geen mogelijkheid hebben om een andere dokter of specialist te raadplegen voor een second opinion, komt de kwaliteit en efficiëntie van de gezondheidszorg onder druk te staan. Dankzij telehealth-technologie, bijvoorbeeld het gebruik van video om informatie te delen met andere medische professionals, kan er overal eenvoudig en snel een second (of third) opinion worden gegeven, ook op de meest afgelegen locatie.

Minder overhead – Door verstandig gebruik te maken van telecommunicatie en online-programma’s kunnen medische instellingen stevig besparen op overheadkosten. Als afspraken, roosters, patiëntgegevens en medische adviezen elektronisch kunnen worden verwerkt en beheerd, is er minder personeel nodig voor administratief werk. Bovendien kan het administratieve personeel dát wordt ingezet veel productiever werken zonder het repetitieve werk dat wordt overgenomen door de telehealth-diensten.

Gemak voor de patiënt – Patiënten zullen veel tevredener zijn met de geboden zorg wanneer ze kunnen rekenen op advies en second opinions van specialisten zonder dat ze daarvoor lang hoeven te reizen. Ze zullen het ook op prijs stellen dat ze online afspraken kunnen maken, kunnen communiceren met hun arts en hun persoonlijke dossier kunnen inzien.

Kortom: het gebruik van moderne telecommunicatietechnologie is een verbetering voor iedereen.

Neem contact op met Talk & Vision en ontdek de mogelijkheden!
Neem contact met mij op

Fotocredit

Topics: telecommunicatie, telehealth, videoconferentie, videoconferencing, zorg op afstand