Talk & Vision Blog

Zakelijk evenement organiseren: kies voor een webcast

webcastVrijwel elk bedrijf organiseert evenementen: of dit nou om interne evenementen als personeelsbijeenkomsten gaat of externe evenementen als persaankondigingen. Ieder evenement is altijd weer een klus om te regelen. De uitdaging is elke keer om een grote groep mensen op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plaats bij elkaar te krijgen. Mensen die allemaal druk zijn en van uiteenlopende plaatsen of zelfs landen moeten komen.

En hoe groter de afstand, hoe groter de kans op afmeldingen. Zakenmensen hebben namelijk geen tijd, zin en budget om voor 'het zoveelste' evenement een lange afstand te moeten afleggen. Vraag je dan ook af of het wel reëel is dat mensen voor het evenement het vliegtuig moeten instappen of een lange treinreis moeten maken. Of denk eens na over moderne technieken...

Moderne technieken
Door de snelgroeiende ontwikkelingen op het gebied van het internet is er inmiddels namelijk veel veranderd op het gebied van bedrijfscommunicatie. Een overleg of vergadering houden mensen tegenwoordig bijvoorbeeld liever op afstand via videoconferencing. Niet alleen beter voor de productiviteit, maar ook voor reistijd en -kosten. Intussen zijn er ook moderne technieken ontwikkeld voor het organiseren van zakelijke evenementen. Hieronder gaan we dieper in op een ideale, moderne techniek: de webcast.

Webcast
Een webcast maakt het organiseren van een evenement een stuk makkelijker. Mensen kunnen het evenement op afstand bijwonen en hebben enkel een internetverbinding nodig. Hieronder zetten we de voordelen van een webcast voor je op een rijtje.

  1. Live
    Een webcast stelt je in staat om groepen mensen bij elkaar te brengen op afstand en hen het evenement live bij te laten wonen.
  2. Opnames
    Het evenement, de presentatie of training wordt opgenomen en kun je op elk gewenst tijdstip online terugkijken.
  3. Meetbaar
    Met behulp van een webcast weet je exact hoeveel mensen bij jouw evenement 'aanwezig' zijn geweest, waar zij vandaan komen en waar vooral veel interesse ligt. Dit geeft ook mogelijkheden tot het maken van interessante analyses.
  4. Uitbreidingsmogelijkheden
    Een webcast gaat verder dan beeld en geluid. Je kunt een webcast namelijk uitbreiden met extra (interactieve) mogelijkheden zoals: het tonen van presentatie slides en andere bijlagen, ‘live’ vragen stellen, chats en enquêtes. 
  5. Effectief
    Een webcast is effectief: een groot bereik tegen betaalbare kosten.
  6. Mobile devices
    Vrijwel iedereen beschikt tegenwoordig wel over een smartphone, tablet of laptop. Ideaal voor een webcast die met elke mobile device toegankelijk is.

W
aarvoor geschikt?
Voor wat voor een soort bijeenkomsten is een webcast geschikt? Denk aan trainingen, webinars, vergaderingen en presentaties. Enkele voorbeelden:
  • Interne communicatie, management updates en personeelsbijeenkomsten;
  • Weblectures, webinars, online nascholing en training;
  • Crisiscommunicatie, raads-, commissie- en statenvergaderingen;
  • Marketingcampagnes, productlanceringen en salespresentaties;
  • Pers- en analistenbijeenkomsten en aandeelhoudersvergaderingen;
  • Reorganisatie, fusie- en/of overnameplannen;
  • CEO mededelingen en strategie updates.

Heb jij al ervaring met een webcast? Zo ja, wat is voor jou het grootste voordeel? Nog nooit gebruik gemaakt van een webcast en wil je meer informatie? Neem contact met ons op:

Neem contact met mij op

 

Topics: zakelijk evenement, videoconferencing, webcast